اصلاح الگوی مصرف

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

سال گذشته تا حدود قابل قبولی با نام “نوآوری و شکوفایی” سازگار بود چرا که درسال نوآوری و شکوفایی، بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام کشور به شکوفایی رسید و نوآوری‌های مختلفی در زمینه هسته‌ای و فضایی بوجود آمد . امسال نیز رهبر انقلاب اسلامی با اشاره بر لزوم مصرف گرایی و مصرف زدگی سال را سال اصلاح الگوی مصرف نامیدند و فرمودند :” این حرکت گامی اساسی در روند پیشرفت و عدالت است چرا که بیماری اسراف، از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، آسیبها و مشکلات گوناگونی به وجود آورده و آینده کشور را تهدید می کند”. و اما امسال یعنی سال “اصلاح الگوی مصرف” باید تمامی مسئولان و مردم در جایگاه خود بکوشند بیش از پیش در زمینه‌های مختلف از اسراف جلوگیری کنند و چنانچه تک تک ما صرفه‌جویی نکنیم این امر محقق نخواهد شد. فرهنگ صرفه‌جویی باید در بین مردم نهادینه شود و در این مهم بین مصارف شخصی و شغلی و ملی تفاوتی قائل نشد و به این باور برسیم که تمامی موجودی ها ، داشته های ملی ما هستند و از طرفی این امر از دستورات مهم دین ما است؛ در اسلام سفارش شده‌است تنها وقتی چیزی را تهیه کنید که به آن نیاز دارید، تصور می شود اگر همین نکته درباره “اصلاح الگوی مصرف” رعایت شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد با عنایت به فرامین مقام معظم رهبری ،اصلاح الگوی مصرف را می توان در دو ساختار متفاوت بررسی کرد:

اول: ساختار حاکمیتی که خود دو بعد متفاوت را پوشش می دهد. یکی ابعاد سخت افزاری که لازم است شناخته شوند و برای آنها برنامه ریزی گردد، دیگر بعد نرم افزاری که معمولاً در قالب ساختار مدیریت در حاکمیت شکل می گیرد.

دوم : ساختار مردمی که مستلزم شناخت عمیق نیازهای آنها و آموزش جامعه برای تغییر رفتار مناسب در جهت تغییر الگوی مصرف است. اینک با توجه به بحران مالی در جهان، رعایت الگوی مصرف بسیار مهم و حیاتی است و می‌توان به جرات گفت یکی از مهم‌ترین گام‌ها در جهت بهبود وضع اقتصادی، صرفه جویی است. از طرفی کشورمان در جهان به لحاظ مصرف ، بالاتر از بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است و ادامه این وضعیت در آینده سبب بحران در کشور خواهد شد در حالی که اگر مردمان کشورهای پیشرفته جهان همانند کشور ما انرژی مصرف کنند، تمامی درآمد خود را باید صرف انرژی نمایند. انتظار می رود مدیران بعنوان ساختار حاکمیتی و احاد مردم ، من و تو خواننده گرامی بعنوان ساختار مردمی کشور برخود پیام رهبری را فرض دانسته و با تمامی توان گام برداریم. و کلام آخر اینکه” صرفه جویی درست مصرف کردن و مصرف کارآمد و ثمر بخش “است نه اصلا مصرف نکردن .

دسته‌بندی نشده

بدون دیدگاه برای اصلاح الگوی مصرف

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    6 + 3 =