تأمین مالی جمعی، پوششی جدید برای پولشویی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

تأمین مالی جمعی یا همان Crowdfunding یکی از راه‌های تأمین مالی و سرمایه‌گذاری خرد به شمار می‌رود که توسط آن می‌توان سرمایه کارهای کوچک اجتماعی و یا پروژه‌های کوچک و متوسط را تأمین نمود.

معمولاً‌ این گونه سرمایه‌گذاری‌ها با استفاده از عواطف و احساسات انسانی در خصوص انجام امور خیریه ایجاد و توسط سایت‌های اینترنتی راه‌اندازی می‌گردد. در اغلب این موارد، تأمین مالی به صورت مشروع صورت می‌پذیرد اما این مانع از آن نیست تا این روش توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها برای اهداف غیر مشروع نیز به کار گرفته نشود.

از آنجا که راه اندازی سایت‌های تامین مالی امروزه نسبتاً ساده و سریع است و می‌توان از درگاه‌های واسط بانکی نیز برای آن استفاده نمود در نتیجه کنترل شیوه‌های تقلب در آن به صورت پیشرفته‌ای ارتقاء نیافته است و می‌توان از این بستر برای امور غیر مشروع نیز استفاده نمود.

تامین مالی جمعی یکی از بهترین شیوه‌ها و ایده آل ترین روش‌ها برای پولشویی است که می‌تواند برای خلافکاران مورد استفاده واقع گردد.

به طور مثال می‌توان سرمایه‌های خرد را برای یک پروژه ساختگی جمع آوری و از آن برای هزینه کرد‌های مجرمانه استفاده نمود.

در یک مثال خاص می‌توان از این نوع روش برای خرید محصولات غیر قانونی و یا مواد مخدر استفاده کرد و به عنوان یک سرمایه‌گذار،‌ مبالغ تعیین شده را به حساب یک پروژه ساختگی منتقل نمود و محصول مورد نظر را دریافت کرد.

آنچه که توسط وزارت خزانه داری آمریکا بدان اشاره شده است حجم پولی معادل ۲۷.۹۱۵.۵۷۴ دلار را نشان می‌دهد که این پول برای فعالیت های مشکوک تامین مالی پرداخت شده است.

در حال امروزه شاهد فعالیت سایت‌های تامین مالی بسیاری در حوزه بین‌الملل و حتی ایران هستیم سایت هایی که بدون پاسخگویی و شفاف سازی اطلاعات و عدم اعتبار سنجی و صحت سنجی پروژه‌ها، مبالغی را از سرمایه‌گذاران خرد تامین و به حساب سرمایه پذیران واریز می‌نمایند، واریز این پول‌ها، نگهداشت، سود حاصله، نحوه هزینه کرد، نحوه تعریف پروژه‌ها و هزینه کرد آنان همه و همه در هاله‌ای از ابهام بوده و اصولاً‌ این سایت‌های اینترنتی نیز در مقام پاسخگویی نمی‌باشند.

لذا به نظر می‌رسد نهادهای نظارتی همچون بانک مرکزی باید در این حوزه نیز وارد شده و با تدوین آیین نامه‌های خاص تامین مالی جمعی را در ایران نظام‌مند نماید تا وضعیت نابسمانان سایت‌های ایرانی فعال در این حوزه نیز سامان بخشیده شود و از فعالیت پولشویی برخی از این وبسایت‌ها جلوگیری به عمل آمده و  باعث گردد تا اعتماد عمومی در این خصوص خدشه نپذیرد.

همچنین رسیدگی به اصل شفافیت و اصل پاسخگو بودن می‌تواند محیطی امن تر را برای کسب کارهای فعال در اقتصاد و تجارت را در پی داشته باشد و دست مجرمان مالی را از این حوزه کوتاه نماید.

بدون دیدگاه برای تأمین مالی جمعی، پوششی جدید برای پولشویی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × پنج =