صعود ۲۲ پله‌ای توسعه انسانی ایران از زمان انقلاب

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

گزارش توسعه انسانی سازمان ملل سال ۲۰۱۱ نشان می دهد شاخص توسعه انسانی ایران  در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد ۶۱ درصدی مواجه شده است که بدین ترتیب ایران یکی از بالاترین سرعت ها در مسیر توسعه انسانی طی ۳۳ سال گذشته را داشته است.

 بر اساس این گزارش، شاخص توسعه انسانی ایران یک سال قبل از انقلاب اسلامی ۰.۴۳۷ اعلام شده است و این رقم در سال های بعد از انقلاب افزایش یافته،‌ در سال ۱۹۹۰ به ۰.۵۳۴، در سال ۲۰۰۰ به ۰.۶۳۶، در سال ۲۰۰۵ به ۰.۶۷۱، در سال ۲۰۰۹ به ۰.۷۰۳ و  در سال ۲۰۱۰ به ۰.۷۰۷ رسیده است. شاخص توسعه انسانی ایران برای سال ۲۰۱۱ نیز ۰.۷۰۷ اعلام شده است.

به دنبال افزایش شاخص توسعه انسانی ایران جایگاه ایران در رده بندی جهانی از این نظر نیز ارتقاء یافته است. ایران در سال ۱۹۷۹ از نظر توسعه انسانی در میان ۱۸۲ کشور جهان رتبه ۱۱۰ را به خود اختصاص داده بود اما در سال ۲۰۱۱ به رتبه ۸۸ ارتقاء یافته است که بدین ترتیب صعود ۲۲ پله ای داشته است. بر اساس تقسیم بندی سازمان ملل ایران ۳۳ سال پیش در میان کشورهایی قرار داشت که دارای توسعه انسانی پایین بودند اما در حال حاضر بین کشورهای دارای توسعه انسانی بالا قرار گرفته است.

عدالت و برابری درآمدی یکی از شاخصه های مهم توسعه انسانی در هر کشوری است. بر اساس گزارش توسعه انسانی سازمان ملل نابرابری درآمدی در ایران طی سه دهه گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. ضریب جینی از شاخص های مهم اندازه گیری نابرابری توزیع درآمد در کشورها می‌باشد. اندازه این شاخص بین صفر (معرف جامعه‌ای با برابری کامل توزیع درآمد) و یک (نمایانگر عدم برابری توزیع درآمد در جامعه) تغییر می‌کند.

بر اساس آمارهای موجود ضریب جینی در سالهای قبل از انقلاب بین ۰.۴۵۸۴ در سال ۵۶ تا ۰.۵۰۲ در سال ۵۴ در نوسان بوده است که نشان دهنده شکاف بالای طبقاتی و نابرابری شدید در توزیع درآمد است.

این در حالی است که در سال ۵۴ که یکی از بدترین سالهای کشور در خصوص توزیع درآمد و شکاف طبقاتی بوده است، سهم درآمد ۱۰ درصد از ثروتمندان کشور بیش از ۳۳.۸ برابر سهم ۱۰درصد فقیرترین بوده است.

به گزارش فارس، در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی که یکی از شعارهای اساسی و محوری آن محرومیت زدایی و کاهش فقر و نابرابری بوده است، تلاش زیادی در جهت توزیع عادلانه درآمد و ثروت ملی کشور و حمایت از اقشار محروم و کم‌درآمد جامعه صورت گرفته است که نتیجه آن کاهش قابل توجه عدد ضریب جینی از رقم بالای ۰.۵ به حدود ۰.۳۸۳ و کاهش شکاف طبقاتی بوده است.

بر اساس آمارهای سازمان ملل  ضریب جینی در کشور در سال جاری به حدود ۰.۳۸۳ رسیده است که پایین ترین رقم طی سالهای قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

توزیع درآمد عمدتا تحت تاثیر عوامل به وجود آورنده درآمد خانوار، شرایط اقتصادی و اجتماعی و میزان دخالت دولت در اتخاذ سیاست‌های معطوف به توزیع برابر درآمد قرار دارد. آمار  شاخص ضریب جینی بیانگر نتیجه‌بخش بودن رویکرد عدالت‌محورانه نظام اسلامی در عرصه اقتصادی کشور بوده است.

سازمان ملل در گزارش امسال شاخص توسعه انسانی خود اعلام کرده ایران با کسب رتبه ۷۶ از نظر ضریب جینی در جهان دارای شکاف و نابرابری درآمدی کمتری نسبت به آمریکا،پرتغال، ترکیه، روسیه و قطر است.

سازمان ملل در گزارش جدید خود ضریب جینی ایران را ۳۸.۳ اعلام کرده است که ایران در میان ۱۸۲ کشور از نظر میزان ضریب جینی در رتبه ۷۶ قرار گرفته است.

برای دریافت گزارش روی عکس جلد کلیک کنید.

دسته‌بندی نشده

بدون دیدگاه برای صعود ۲۲ پله‌ای توسعه انسانی ایران از زمان انقلاب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − دو =