قراردادهای ۱ دقیقه ای

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

زندگی امروزه باعث شده است تمام قواعد و اصول با حفظ کارکرد، تغییری در صورت خود دهند، داستان های کوتاه، شرکت های کوچک و حتی آموزش های سرپایی، همگی جزئی از این تغییرات هستند. جالب آنجا که عالم حقوق هم از این تغییرات به دور نبوده و قراردادهای چند ده صفحه ای جای خود را به قراردادهای چند عبارتی داده اند،این قراردادها بعداً  پتانسیل پرداختن به جزئیات بیشتر را دارند، درست مانند کد برنامه‏ هایی که بعد از ارائه شدن محصول، پتانسیل پرداختن به جزئیات و ابزارهای دیگر را دارد و برنامه ای که ممکن است با چند صد کد دستوری ایجاد شده باشد بعدها به برنامه ای با چند هزار کد تبدیل خواهد شد.

قراردادهای یک دقیقه ای به قراردادهایی گفته می شود که در عین کامل و جامع بودن توانایی پرداختن به جزئیات را نیز در خود نهفته دارند، قراردادهای یک دقیقه ای قراردادهایی هستند که افراد برای اجرا شدن سریع موضوع قرارداد و برای آنکه ایده به ذهن رسیده دچار امور بروکراتیک نگردد فی ما بین خود منعقد می نمایند و بسیاری از امور و تعهدات خود را می توانند به توافقات آتی ارجاع دهند.

قراردادهای یک دقیقه ای تفاهم نامه هایی هستند که قابلیت اجرایی شدن آنی را نیز در خود دارند، این قراردادها معمولا در فضاهای استارت‏ آپی، هکتونی و تلنتی ایجاد و دقیقاً تمامی عناصرهای حقوقی برای ایجاب و قبول را در خود دارند. این قراردادها در بندهای بسیار کوتاه و با عبارت هایی بسیار روشن و بدون ابهام تهیه و میان طرفین امضا و مبادله می گردند، پیش از انعقاد اینگونه قراردادها فهم مشترک در یک بازه زمانی مناسب میان اطراف قرارداد حاصل و توافقات نیز به صورت شفاهی مورد پذیرش قرار می گیرد.

قراردادهای یک دقیقه ای علاوه بر طی کردن سریع روند تفاهم نامه و توافق نامه و رسیدن به قرارداد، ویژگی الحاق پذیری بسیار منعطفی را هم دارند. فی الواقع الحاق متمم به اینگونه قراردادها خود یک ویژگی بسیار چابک در خصوص انعقاد اینگونه قراردادها به شمار می رود.

در قراردادهای یک دقیقه ای، سه عنصر؛ طرفین، تعهدات و حل اختلاف جزء لاینفک اینگونه سندها است، تنها نکته ای که در اینگونه قراردادها حایز اهمیت است، مکتوب بودن آن است این قراردادها برخلاف سایر قراردادها که گاه به صورت شفایی هم منعقد می گردد، می بایست به صورت مکتوب و یا الکترونیکی منعقد گردد، زیرا روند توسعه جزئیات قراردادها به گونه ای است که می بایست بر اساس چارچوب های تعهد شده توسعه پیدا نمایند.

در هر حال در دنیای Short Story ، اصل کوتاه نویسی و کامل نویسی یک اصل تزلزل ناپذیر است که در تمام علوم و فنون نفوذ پیدا نموده است، امید است با استفاده از عبارت های روشن و کوتاه و منجز به روند قانون مند کردن روابط و تعهدات در جامعه کسب و کار رونقی دوچندان ببخشیم.

بدون دیدگاه برای قراردادهای ۱ دقیقه ای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    20 + بیست =