سلامت جنسی کودکان

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

محمدجعفر نعناکار فعال حوزه کودکان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت سلامت جنسی کودکان اظهار کرد: آموزش کودکان در دنیای امروز از اهمیتی خاص برخوردار است، امروزه در جهان، تعالیم اخلاقی و فردی و اجتماعی دچار دگردیسی های متفاوت شده و وجود مکتب های مختلف زندگی و رویکرد های متفاوت دینی و علمی همه و همه باعث شده تا آموزش ها نیز دچار تغییراتی بنیادین در خود گردند.
وی افزود: مفاهیمی چون بهداشت فردی، سلامت جسمی، سلامت جنسی، حریم شخصی، بهداشت غذایی و قضایی تنها بخشی از مسائلی است که می توان در حوزه فردی به آنها پرداخت، این مسائل در زندگی مدنی و اجتماعی امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از مسائل بسیار مهم و اصولی که باید مورد توجه جامعه شناسان، اولیا، حاکمیت و دست‌اندکاران حوزه آموزش و پرورش و حقوقدانان قرار گیرد توجه ویژه به بحث سلامت جنسی کودکان و حفظ حریم های آنهاست.
نعناکار ادامه داد: آمیختگی این بحث با مسائل فرهنگی، اجتماعی، شرعی و علمی می‌طلبد تا با حساسیت بالایی به این امر توجه شود به گونه ای که علاوه بر حفظ حیاء و عفت جامعه ایرانی، آموزش هایی به کودکان داده شود تا آنها را در مقابل تعرضات گاه و بی گاه برخی افراد خاطی حفظ کند.
همچنین افزود: در این چند سال اخیر کتب و مقالات مختلفی در حوزه آموزش مسائل سلامت جنسی در کشور تهیه، تدوین و یا ترجمه شده است اما به علت عدم تایید محتوای این گونه اسناد و عدم تطابق آموزه های مطرح شده با چارچوب اخلاق حسنه و نظم عمومی کشور و عدم رعایت مسائل شرعی و اخلاق اسلامی شاهد بودیم نه تنها اینگونه کتاب‌ها راه به سوی تعالی اجتماعی و زیستی افراد اجتماعی باز نکرده بلکه بنیان های اخلاقی را نیز سست و متزلزل کرده است.
این فعال حوزه کودکان با اشاره به ترجمه کتاب لک لکی در کار نیست به نویسندگی خانم روبی هریس،گفت؛ تدوین و ترجمه این کتاب باعث شده تا اعتراضات شدیدی از سوی کارشناسان مسائل تربیتی و دغدغه‌مندان به این گونه مسائل در داخل مطرح شود، زیرا که ترجمه و نشر آن بدون تایید مراجع ذی صلاح علمی و نظارتی صورت پذیرفت و باعث شد تا زمینه ناهنجاری‌های تربیتی در خصوص مسائل جنسی به صورت بسیار جدی در حوزه سلامت جنسی کودکان مطرح شود.
نعناکار اظها کرد: توجه به سن کودک و مسائل مربوط به او، جامعه زیستی، جامعه همسالان، دانش و فرهنگ بومی – منطقه‌ای و میزان دانش و سواد والدین، در هم آمیختگی فرهنگی و مانند آن، همه و همه جزء مسائلی است که در حوزه تربیت کودک و آموزش کودک و حفظ سلامت جنسی او نقش بسزایی را بازی می نماید.
وی در اخر افزود: آن طور که به نظر می‌رسد می‌توان بحث بهداشت و سلامت جنسی کودکان را با رعایت اسناد بالادستی نظام حاکمیتی و نظام بهداشت ملی و با توجه به آموزه های ایرانی – اسلامی مورد تدقق و تأمل قرار داد و ضمن آموزش مسائل مبتلابه به کودکان و والدین بستری را برای ارتقاء سلامت جنسی کودکان مهیا و از معضلات اجتماعی و نابه هنجاری های مدنی جلوگیری به عمل آورد.

خبرگزاری مهر

بدون دیدگاه برای سلامت جنسی کودکان

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    17 + شانزده =