انجمن صنفی فین‌تک

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

سال‌ها قبل طی تماس تلفنی خبر تصمیم بر تاسیس انجمن صنفی کسب و کار های اینترنتی را دریافت نمودم و ضمن تایید و حمایت خود از این اقدام شایسته همواره از وجود چنین انجمنی دفاع نمودم (هرچند که هرگز در امور اداره آن دخالت نکردم) این انجمن با اهداف بالا و والایی تشکیل شد و امید بود و می‌رود که حامی کسب و کارهایی باشد که بر بستر اینترنت کار و خدمات خود را تعریف نموده‌اند، از دیگر سو در سالیان اخیر یکی از خدمات مبتنی بر فنآوری بسیار حرفه‌ای که می‌تواند تمام فضای کسب وکار اینترنتی را تحت تاثر خود قرار دهد با شیبی ملایم رشد نمود این خدمات حوزه پولی و بانکی که با نام فین‌تک از آن یاد می‌شود ابزاری لازم و بی بدیل در خصوص توسعه کسب وکار های اینترنتی است که همواره از سوی مراجع پولی و بانکی و قضایی کشور مورد بی مهری قرار گرفته و بارها شاهد ایجاد زحمت برای اینگونه از خدمات دهندگان بوده‌ایم.

عدم وجود قوانین مدون، نبود آیین نامه‌های شفاف، انحصار در خدمات پولی و بانکی، رقابت ناسالم و مانند آن همواره باعث شده است تا کسب و کارهای مرتبط با فین‌تک از امنیت لازم در خصوص فعالیت خود بهره‌مند نباشند. این در حالی است که وجود فین‌تک‌ها در تمام زیرساخت های پولی و مالی بین المللی جزئی از خدمات ارزش افزوده اقتصادی محسوب و بدون توجه به آنها بسیاری از مبادلات مالی با مشکل، تأخیر و یا ضعف در عملکرد رو برو خواهند بود.

فین‌تک‌ها نه تنها در توسعه کسب و کارهای اینترنتی، بلکه در رشد استارت‌آپ‌ها نیز نقشی فعالانه را بازی و خدمات بانکی را با کیفیت مناسب تری به خدمات گیرندگان عرضه می نمایند.

نکته قابل توجه در خصوص فین‌تک‌های ایران وجود چالش میان این قشر با نهادهای حاکمیتی است که گه گاه موجب ایجاد خسارت‌های غیر قابل جبران نیز می‌گردد، لذا به نظر می‌رسد جهت هماهنگ نمودن فین‌تک‌ها با نهادهای حاکمیتی و نظارتی هر چه زودتر می‌بایست چاره اندیشی گردد.

همانگونه که انجمن بانکداران خبره به عنوان بازوی مشورتی بانک مرکزی ایجاد و خدمات شایان توجهی را به این نهاد معظم ارائه نموده است، لازم است اشخاص حقوقی ارائه دهنده خدمات مالی و پولی مبنی بر فین‌تک‌ها نیز اقدام به تاسیس نهادی مشابه نمایند تا به عنوان یک بازوی فنآورانه بتوانند در خصوص تدوین قوانین مربوط به کمک بانک مرکزی و نهادهای نظارتی برآیند.

اصولاً فین‌تک‌ها هرچند ممکن است با عنوان یک استارت‌آپ شروع به فعایت نمایند اما به علت نوع فعالیت‌های خود در بازه‌های زمانی کوتاه حالت استارت‌آپی را از دست داده و تبدیل به یک مدل تجاری موفق می‌گردند (البته همیشه صادق نیست) لذا می‌توان با اخذ تمهیداتی زیرساخت‌های لازم را در خصوص قانونمند نمودن تمامی بازیگران اقتصادی ایجاد نمود تا علاوه بر گسترش خدمات پولی و مالی بر بستر ابزارهای فناورانه ارتباطی و اطلاعاتی، امنیت و نظارت بر ارائه این خدمات را نیز به صورت صحیح تامین گردد.

لذا امیدوارم به جای پرداختن به مسائل غیر قانونی (یا دارای ابهام) و سیاسی با اهداف مشخص اقتصادی مانند ایجاد اتحادیه کافه ری‌را، اقداماتی از این دست توسط قشر فرهیخته و مرتبط با توسعه کسب وکارهای اینترنتی که همانا اعضای فعال در فین‌تک می‌باشند صورت پذیرد.

بدون دیدگاه برای انجمن صنفی فین‌تک

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    16 + 10 =