جنگ، جنگ تا پیروزی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در علم حقوق تعاریف بسیار متنوعی در خصوص جنگ ارائه شده است، برخی نبود حالت صلح را جنگ پنداشته و برخی دیگر جنگ را یک اصل و نبود آن را فرع تصور کرده‌اند، در هر حال به نظر می‌رسد جنگ، به درگیری سازمان‌یافته‌ای گفته شود که به صورت مسلحانه بین دولت‌ها اتفاق و با خشونت و گسیختگی اجتماعی و تلفات جانی و مالی شدید همراه باشد.

آنچه پرواضح است آن است که هر درگیری مسلحانه‌ای را نمی‌توان جنگ نامید، به گونه‌ای که در صورتی که درگیری میان ملت‌ها و بعد از تصمیم دولت‌ها انجام پذیرد، آنگاه ملت مظلوم که ظلمی را از طرف ظالم متحمل است، می‌تواند اقدام به مقاومت و دفاع نماید،‌ لذا مقاومت و دفاع غالباً‌ از سوی ملت‌ها صورت گرفته و در آن شجاعت، رشادت، ایثار و از خودگذشتگی دیده می‌شود.

جنگ تحمیلی ایران که ما آن را با نام دفاع مقدس می‌شناسیم سرشار است از شجاعت و رشادت دلیر مردان و زنانی که با جانبازی خود وطن را از نگاه کج دشمن خیره سر به دور نگاه داشته و با عزمی راسخ چنان عملی انجام دادند که تا زمان که زمان است کسی نتواند خیال شوم جنگ را علیه ایران در ذهن بپروراند.

هفته دفاع مقدس که از ابتدای مهر هر سال آغاز می‌گردد، فرصتی است مغتنم که می‌توان از آن برای تربیت و پرورش اخلاقی فرزندانمان استفاده نمود. منش و روشی که در دفاع مقدس از سوی رزمندگان مرد و زن به منصه ظهور و بروز رسید، عملی کامل از مکتبی متعالی است که نشان دهنده اسلام ناب محمدی است.

فرزندان کنونی‌مان، زاد و زه همان نسلی هستند که امنیت امروز مرهون مجاهدت‌های دیروز آنان است، از اینرو شناخت ابعاد مختلف جنگ تحمیلی از زوایای گوناگون علمی امری بس حیاتی است که می‌تواند ارزش‌های دفاع مقدس را برای آیندگان زنده نگه‌دارد.

تعریف جنگ، نگاه به جنگ ایران و عراق و تطابق آن با حقوق مخاصمات مسلحانه، حقوق بشردوستانه، حقوق بشر، کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو، حقوق بشر، بهداشت، رفتار با قربانیان، اسیران، جانبازان و نظامیان همه و همه می‌تواند ما را در زنده نگاه داشتن راه این جان‌برکفان یاری رساند.

امید است با شناخت کافی و وافی از چند و چون و کم و کیف دفاع مقدس محیط و بستری فراهم گردد تا  ما وارثانی خوب برای آیندگان در جهت انتقال دانش‌ها، رفتارها، کردارها و منش‌ها باشیم و با استفاده از زبانی جهان فهم به تولید دانش در این خصوص بپزدازیم.

بدون دیدگاه برای جنگ، جنگ تا پیروزی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پانزده + سیزده =