خواص لیمو ترش

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

lemon

 لیمو ترش به دو صورت لیمو ترش معمولی و لیمو عمانی در ایران مصرف می شود. همانطور که می دانید لیمو ترش منبعی سرشار از ویتامین c مورد نیاز بدن می باشد . کمبود ویتامین c در بدن باعث بروز بیماری به نام اسکوروی می شود که علائمی چون عفونت لثه ها و خونریزی آن ، ظاهر شدن خون مردگی و کوفتگی زیر پوست،وضغف عضلات است که به وسیله ویتامین cو مصرف لیمو ترش قابل پیشگیری است.

همچنین ویتامین c موجود در لیمو ترش خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و می تواند با نیتروز آمین ها که از ترکیبات سرطانزا در بدن می باشند به خوبی مبارزه کند.

ویتامین های  cو a موجود در لیمو ترش اهمیت زیادی در رشد و حفظ جوانی سلولهای پوست و حفظ و سلامت و نشاط  سلولهای بدن دارد .

علاوه بر ویتامین های   cوa ترکیبات دیگری مانند پکتین نیز در لیمو ترش مشاهده می شود . همانطور که در مباحث قبلی اشاره شد پکتین دارای خاصیت ضد اسهال و تهوع می باشد و نیز از امراض قلبی جلو گیری کرده و کاهش دهنده ی کلسترول خون است.

بیوفلاونوئیدها نام نوعی دیگر از ترکیبات موجود در لیمو ترش است که باعث کاهش بروز تصلب شرائین می شود و همچنین از بیماری هایی مانند واریس و خونریزی لثه جلوگیری می کند. بیوفلاونوئیدها به مویرگها استحکام بخشیده و مانع از شکنندگی آنها می شود.

در مواقعی که افراد به تب ، آنفولانزاو سرماخوردگی مبتلا می شودند ، توصیه می شود که از آب لیمو ترش تازه استفاده نمایند چرا که خاصیت ضد میکروبی داشته و برای درمان این افراد بسیار مفید است. آب لیمو و شربت آن به دلیل وجود مقدار قابل ملاحظه ای پتاسیم دفع ادرار را افزایش میدهد، از این رو مقداری از سموم از بدن خارج می شود ضمنا می تواند کاهش فشار خون را به همراه داشته باشد.البته باید توجه داشت که مصرف زیاد آب لیمو به صورت مستقیم اثرات مخربی بر روی مینای دندان می گذارد پس بهتر است که به صورت رقیق شده مصرف شود.

جالب است بدانید که علاوه بر آب لیمو ترش پوست آن نیز دارای خواص درمانی بوده و تقویت کننده معده و جلو گیری کننده از شکنندگی عروق است. پوست لیمو بسیار معطر بوده و به صورت ترشی و مربا نیز در ایران مصرف می شود که دارای همان خاصیت پوست تازه یا گرد پوست لیمو است.

مقدار انرژی و ترکیبات لیمو ترش:

۳۰ کیلو کالری انرژی، ۷/۰گرم پروتئین، ۲/۰گرم چربی، ۵۴/۱۰ گرم کربوهیدرات، ۹۹/۳۲ میلی گرم کلسیم، ۰۶/۱۸ میلی گرم فسفر و ۶/۰ میلی گرم آهن.

دسته‌بندی نشده

۳ دیدگاه برای خواص لیمو ترش

  1. علی گفت:

    لطفادرموردخواص درمانی لیموترش برای موی سرتوضیح دهید

  2. مسعود گفت:

    سلام
    در صورت امکان مطلبی با موضوع تغذیه وکودکان با قابلیت چاپ در نشریه کودک و نوجوان تهیه نمایید.
    عزیزی

  3. maryam گفت:

    salam,matalebe mokhtasar va mofidi neveshtid, mamnonam, dar morede limo shirin ham tozih bedid

  4. دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شش + شش =