لزوم اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

"محمدجعفر نعناکار" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، از وجود یک میلیون ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هشدار داد و اظهار داشت: ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تبعات بسیار سنگینی از جمله بی‌هویتی کودکان آنان را در پی خواهد داشت.yjc

وی ادامه داد: مهاجرت‌های غیر قانونی افراد پس از پدیده‌های اجتماعی مانند جنگ ایجاد شده که افراد به کشور دیگر وارد شده و در خاک کشور دیگر ازدواج می‌کنند و بسیاری از این ازدواج‌ها با طبقات پایین جامعه بوده که به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی اقدام به این ازدواج‌ها می‌کنند.

این حقوقدان تصریح کرد: در ایران ازدواج زنان ایرانی با تبعه‌های افغان و عراق به دلیل داشتن مرز مشترک با این کشورها بسیار مشاهده می‌شود.

نعناکار با بیان اینکه ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، تابعیت مرد بر زن تحمیل می‌شود اظهار داشت: در قانون تابعیت ایران تابعیت مرد بر زن با ازدواج بر وی تحمیل شده و فرزند مولود آن‌ها به دلیل وجود سیستم خاک هر فرزندی در ایران متولد شود ایرانی است اما طبق سیستم خون از پدری خارجی متولد شده است به همین دلیل برای اعطای تابعیت به فرزند با مشکلاتی مواجه می‌شود.

این وکیل دادگستری با اشاره به طرح قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در مجلس مطرح شده است، افزود: این طرح به شورای نگهبان رفته و پس از ایرادات شورای نگهبان، مجلس از بررسی دوباره آن باز ایستاده چرا که مجلس باید با کارشناسی دقیق‌تر این طرح را بررسی کرده و طبق قوانین بین‌المللی تابعیت، تابعیت زن‌ها و فرزندان حاصل از ازدواج انها حفظ شده و مشکلات بی هویتی ایجاد نشود.

نعناکار تصریح کرد: قانون تابعیت باید به سمت جهانی شدن رفته و طبق اصول و کنوانسیون‌های بین‌المللی، قوانین خارجی را به قانون داخلی سرایت داده تا کودکان حاصل از ازدواج‌ها اینگونه بی تابعیت نبوده و تابعیت ایران نیز بر آن‌ها سرایت کند.

این حقوقدان با اشاره به کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور خاطرنشان کرد: هرچه سریعتر قانون تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصویب شده تا جمعیت کشور انزال نیافته چرا که اجرایی شدن این طرح هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ روانی بهتر خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک خبر

یک دیدگاه برای لزوم اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

  1. مينا گفت:

    آفرین به حقوقدانهای با فهمی مثل آقای نعنا کار

  2. دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شش − یک =