نگاهی مختصر بر تغذیه کودک و نوجوان

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

taqzeie

 

نیاز های تغذیه ای کودکان بسیار متفاوت است اما به طور کلی چون کودکان در حال رشد هستند نسبت به بزرگسالان به مقدار بیشتری مواد مغذی برای هر کیلو گرم وزن بدنشان احتیاج دارند. اما بچه ها گاهی بد غذا می شوند یا فقط مواد غذایی به خصوصی را می خورند که برای رفع این مشکل رعایت موارد زیر پیشنهاد می شود:

  • غذا در یک محل مناسب و همراه با آرامش و صرف وقت کافی در اختیار کودک قرار بگیرد.
  • گاهی کودکان به علت فعالیت زیاد قبل از زمان مصرف غذا دچار خستگی می شوند پس بهتر است کودک قبل از صرف غذا زمانی را به استراحت اختصاص بدهد تا آرام شود و اشتهای لازم برای خوردن غذا را به دست بیاورد.
  • برای اینکه کودک میل بیشتری برای غذا خوردن پیدا کند بهتر است که غذا با رنگها و طعم های مختلف و تزیینات قابل توجه همراه باشد.

برای مثال در صورتی که بچه ها علاقه ای به نوشیدن شیر نداشتند می توانند از مقداری شربت برای تغییر رنگ و طعم بهتر شیر استفاده کنند و یا شیر را به صورت های دیگر مثل فرنی مصرف کنند همچنین پنیر و ماست جایگزین های خوبی برای شیر هستند.

بعد از دوران کودکی آخرین مرحله رشد سریع در سنین نوجوانی اتفاق می افتد و به علت همین جهش رشد در نو جوانان مقدار کالری،ویتامین و مواد معدنی بیشتری نسبت به بزرگسالان برای آنها توصیه می شود.

تحقیقات مختلف نشان داده است که در دوران نوجوانی مصرف ویتامین های C وA و نیز کلسیم و آهن به عنوان مواد معدنی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. برای آشنایی بیشتر در هر مورد به توضیحات زیر توجه کنید:

ویتامین C : در مقاوم سازی استخوان ها و دندان ها وهمچنین در تشکیل سیستم قلبی و عروقی و گوارشی و حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت ها و بیماری ها نقش قابل توجهی دارد. از منابع مهم ویتامین C می توان به مرکبات، توت فرنگی، طالبی، گوجه فرنگی، سبزی های خام و . . . اشاره کرد.

ویتامین A: یکی از مهمترین نقش های ویتامین Aتاثیر آن در بینایی است و نقش عمده ی دیگر آن در توانایی سلولها برای تقسیم شدن است در نتیجه در رشد و تشکیل استخوان و حفظ سیستم ایمنی دخالت دارد. منابع عمده ی این ویتامین عبارتند از: جگر، قلوه، زرده ی تخم مرغ، کره، شیر، خامه، بستنی، سبزیجات سبز پر رنگ و زرد پر رنگ و میوه های زرد پر رنگ.

کلسیم: مقدار بیشتر کلسیمی که وارد بدن می شود به ساختمان محکم دندان ها و استخوان ها اختصاص پیدا می کند. همچنین کلسیم در فعالیت های دیگر بدن مثل فعالیت طبیعی ماهیچه ها هم شرکت می کند. شیر ، پنیر، بستنی، شلغم و . . . از جمله منابع غذایی دارای کلسیم هستند.

آهن: بعضی از تحقیقات نشان داده است که حدود ۹ درصد بچه های یک تا دو ساله و ۴ درصد بچه های سه تا ده ساله به کمبود آهن مبتلا هستند، بنابراین در سنین کودکی و نوجوانی باید توجه ویژه ای به مصرف کافی مواد غذایی حاوی آهن داشت. مصرف گوشت ، ماهی، مرغ، غلات کامل و غنی شده و سبزیجات سبز و میوه های خشک می تواند در تامین آهن مورد نیاز بدن به ما کمک کند.

دسته‌بندی نشده

یک دیدگاه برای نگاهی مختصر بر تغذیه کودک و نوجوان

  1. dr farjad گفت:

    matlabe basir jalab ve mofidi bood khli khobe ve ghabele estafade. montazere matalabe badi hastim. ba tashakor

  2. دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × یک =