هفت کد حیاتی زیرساخت

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

امروزه بحث‌های زیادی در خصوص ایجاد زیرساخت‌های لازم حوزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات می‌شود و از دیگر سو شاهد ارائه خدمات گوناگون برای حل مشکلات موجود در جامعه هستیم.

یکی از مواردی که از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است ایجاد یک پنجره واحد اطلاعاتی است و این پنجره واحد اطلاعاتی تنها زمانی ایجاد خواهد شد که تمامی اطلاعات اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی قابلیت فراخوانی و خوانش را داشته باشد.

لذا هرچند وجود و تقویت زیر ساخت‌های ICT لازمه کار است اما توجه به Data governance نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

صحت سنجی اطلاعات اظهار شده توسط اظهار کنندگان و اعتبار سنجی اطلاعات و اشخاص و مخاطبان برای ارائه خدمات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که متأسفانه به آن تا به امروز توجه خاصی نشده، هرچند به صورت جست و گریخته فعالیت‌هایی نیز در این خصوص انجام پذیرفته است.

لذا همواره شاهد آن هستیم که به علت متصل نبودن زیرساخت‌های اطلاعاتی، خدمات قابل قبولی به درخواست کنندگان خدمات و یا متقاضیان داده نمی‌شود، یکی از راه حل‌های موجود که در دیگر کشورهای دنیا نیز مورد تایید و پیاده سازی قرار گرفته است اتصال ۷ کد به هم است.

این ۷ کد خود شامل اطلاعات جامعی در حوزه خود هستند که در صورت اتصال به هم می‌توانند اطلاعات جدیدی را ایجاد و به اطلاعات موجود اعتبار داده و صحت آنان را تایید نمایند.


و اما این ۷ کد:

۱- کد ملی: هر شخص از بدو تولد تا مرگ دارای یک کد ملی است که با آن از سوی حاکمیت متبوع و دیگر دول جهانی مورد شناسایی قرار می‌گیرد، این کد حتی پس از مرگ نیز تا مدتی قابل اتکاء است و ماترک و مسائل گوناگون حقوقی با آن ممزوج است، توسط این کد می‌توان والدین، خانواده و افراد نسبی و سببی متصل به شخص را نیز مشخص و تمیز داد، لذا وجود چنین کدی میتواند آمار دقیقی از افراد، جنسیت، سن و ارتباطات را برای خدمات دهنده مشخص نماید.

۲- شناسه ملی: شناسه ملی کدی است که به اشخاص حقوقی تعلق می گیرد این کد از زمان تأسیس شخصیت حقوقی تا انحلال و پس از آن تا زمان تصفیه کاربرد دارد و توسط آن می‌توان اطلاعات جامعی از شخصیت حقوقی، سهامداران، موضوع فعالیت و مدیران به دست آورد. بسیاری از مجوزهای لازم برای فعالیت‌ها بر اساس این کد و برای این کد تخصیص داده می‌شود.

۳- کد پستی: کد پستی کدی است که به مکان تعلق می‌گیرد و در واقع با این کد می‌توان محل دقیق افراد و اشخاص را تعیین نمود، توسط این کد می‌توان ارتباطات لازم را به عمل آورد و از محل دقیق و تخصیص داده شده به اشخاص آگاهی پیدا نمود، توسط این کد نیز بسیاری از خدمات قابل ارائه است، ارسال کالاها، مراجعه به مکان‌ها، تخصیص محاکم صالح حقوقی برای ارائه خدمات، خدمات رسانی توسط دستگاه‌های مربوطه و بسیاری از کارها را می توان با داشتن این کد معمول داشت.

۴- کد کالا: هر کالایی که ایجاد می شود دارای یک کد فنی است، این کد اطلاعات دقیقی را از کالای تولید شده، محل تولید شده، مواد تشکیل شده و مانند آن در دسترس قرار خواهد داد، توسط این کد می‌توان خدماتی را نیز ارائه کرد، شناسایی کالا در گمرکات، تخصیص قیمت به محصولات، ارائه خدمات انبارداری به کالاها، گارانتی و وارانتی محصولات و مانند آن تنها بخشی از خدماتی است که می‌توان بر اساس این کد ارائه نمود.

۵- کد خدمات: حوزه وسیعی از کارها و فعالیت‌های روزانه بشر خدماتی است، لذا تخصیص یک شماره به نوع خدمات می‌تواند کارایی‌های فراوانی را داشته باشد، کد خدمات باعث خواهد شد تا خدمات عرضه و یا ارائه شده و چارچوب‌های آن به درستی تعریف شد، در صورت تعریف خدمات به صورت کد می‌توان فعالیت‌های خدماتی را به درستی رصد و آنها را به مخاطبان عرضه داشت، کد خدمات حقوقی مدنی، کد خدمات حقوقی کیفری، کد خدمات بیمه‌ای، کد خدمات سلامت و مانند آن تنها بخشی از این کارایی است.

۶- شماره تلفن ثابت: یکی از کدهایی که امروزه می‌تواند بسیار مورد اهمیت واقع گردد، شماره تلفن است، شماره تلفن خود دارای اطلاعات بسیار با ارزشی است، هر شماره تلفن حداقل با یک کد و یا شناسه ملی و همچنین با یک کد پستی در ارتباط است و می‌تواند توسط آن اطلاعات بسیار مفیدی را به دست آورد، شماره تلفن و دستگاه متصل شده به آن در شمار ابزارهای زیرساختی قرار داشته و می‌توان توسط آن اطلاعاتی را تایید نمود، تایید کدهای بانکی، تایید صحت اطلاعات ورودی، نوعی امضای الکترونیکی و نقطه تماس با اشخاص نیز بخشی از کارایی این کد است.

۷- شماره حساب بانکی: تبادلات مالی از آن جهت که دارای ماهیت ارزشمندی هستند در زندگی روزمره اشخاص از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، افتتاح یک حساب بانکی اصولا با احراز هویت همراه است به گونه ای که اگر هویت شخص و اعتبار وی از جهات مختلف تایید نشود امکان بهره مندی از حساب بانکی نیز عملا امکان پذیر نیست، هر شماره حساب بانکی با یک کد ملی، شماره تلفن و کد پستی در ارتباط است و از این رو می توان از شماره حساب نیز به عنوان یکی از کدهای حیاتی جهت احراز هویت نام برد.


با توجه به تعریف این ۷ کد مهم که در نظام‌های مختلف داخلی و بین‌المللی تعریف شده است می‌توان زیرساخت‌های مناسبی را برای ارائه خدمات تهیه نمود، وجود این۷ کد و ارتباط دادن آنها با هم می‌تواند زیرساخت بسیار مناسبی را برای ارائه خدمات هر چه بهتر با دقت بالاتر میسر نماید، به گونه‌ای که اگر این ۷ کد به یکدیگر متصل گردد چنان اطلاعات حیاتی و معتبری را ایجاد خواهند نمود که بدون تردید می‌توان بهترین خدمات لازمه تمدن بشری را توسط آن عرضه کرد. همچنین در صورتی که تنها ۱ کد از کدهای ۷ گانه در دسترس باشد نیز می توان به تمامی اطلاعات بر اساس پنجره واحد اطلاعاتی دسترسی پیدا نمود.

توجه داشته باشید پنجره واحد اطلاعاتی بر اساس حریم خصوصی تعریف و هر خدمات دهنده و یا ارگانی بر اساس تعریفی خاص تنها به بخش خاصی از اطلاعات دسترسی خواهد داشت، لذا به طور مثال اداره مالیاتی به اطلاعات پزشکی دسترسی نداشته و یا دکتر شما به اطلاعات مالی شما دسترسی نخواهد داشت.

بدون دیدگاه برای هفت کد حیاتی زیرساخت

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه × 5 =