۲۹ آوریل سالروز بزرگداشت قربانیان جنگ های شیمیایی گرامی باد!

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

۲۹ آوریل برابر با ۹ اردیبهشت‌ماه سالروز یادبود قربانیان جنگ‌های شیمیایی است.

شیمیایی

 سازمان بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی موسوم به OPCW به‌عنوان یک‌نهاد بین‌المللی وظیفه خلع سلاح شیمیایی را به عهده دارد، سلاح‌های شیمیایی به‌عنوان خطرناک‌ترین ابزارهای موجود، نسل بشری را مورد تهدیدهای جدی قرار داده است. استفاده از این نوع سلاح‌ها در جنگ‌های متفاوت همواره فجایع انسانی جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته است، هرچند طبق نظام‌های بین‌المللی استفاده از این نوع سلاح‌ها ممنوع است اما متأسفانه حاکمان بی تعهد و گروه‌های تروریستی همواره با این نوع سلاح‌ها آحاد بشری را مورد تهدید قرار داده‌اند.

استفاده از این نوع ابزارها توسط عراق علیه ایران در ۸ سال دفاع مقدس موجب گشت تا بیش از ۹۰ هزار مجروح، جانباز و شهید پدیدار گردد، از دیگر سو عراق هیچ‌گاه در خصوص پرداخت غرامت به ایران محکوم نشد و همچنین دیگر کشورهای اروپایی و وابسته به غرب نیز هرگز در خصوص تهیه و تسلیم این‌گونه سلاح‌ها به عراق عذرخواهی ننمودند.

لذا انتظار می‌رود ایران با جدیتی بیش‌ازپیش در خصوص احقاق حق آسیب دیدگان از این نوع سلاح‌ها اقدام نماید و نقشی پررنگ‌تر از قبل در سازمان‌های بین‌المللی ایفا نماید.

از طرف دیگر از عموم مردم انتظار می‌رود تا با توجه ویژه به جانبازان و مجروحین سلاح‌های شیمیایی هرچه در توان دارند در جهت کاهش درد و رنج آنان به کار برند حتی اگر این اقدام خواندن یک دعا و حمد برای شفای آنان باشد، که بی‌تردید سلامت و امنیت موجود امروزه را مدیون حماسه سازی این عزیزان جان‌برکف بوده‌ایم.

بدون دیدگاه برای ۲۹ آوریل سالروز بزرگداشت قربانیان جنگ های شیمیایی گرامی باد!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفت + 12 =