معرفی مرکز مبارزه با جرائم سایبری اروپا (EC3)

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به تازگی کمسیون اروپا بر پایه مطالعات امکان سنجی انجام شده تصمیم به ایجاد مرکز مبارزه با جرائم سایبری در یوروپل گرفته است. این مرکز نقطه کانونی در اتحادیه اروپا برای مبارزه با جرم های سایبری است و کمک می کند تا پلیس اروپا واکنش های سریعتر و دقیقتری را در این رابطه اتخاذ نماید و کمک می کند تا در زمینه جرائم سایبری تحقیقات بهتر و همکاری های بین المللی صورت پذیرد.ec3_logo_360_whitebackgrd_short_0

این سازمان که موسوم به EC3 می باشد فعالیت خود را در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۳ با سه هدف کلی آغاز نمود، این اهداف عبارتند از:
۱- مبارزه با گروه های سازمان یافته کلاهبرداری های برخط
۲- مبارزه با آسیب های جدی که کودکان را هدف قرارداده است از جمله بهره کشی های جنسی
۳- آنچه که ممکن است زیرساخت های حیاتی و سیستم های اطلاعاتی در اتحادیه اروپا را تهدید نماید.

این مرکز در شهر لاهه در کشور هلند مستقر شده و در نتیجه می تواند به خوبی با پلیس اروپایی در ارتباط باشد و جرائم سایبری را رصد و از وقوع حادثه های جبران ناپذیر جلوگیری نماید.

جرائم سایبری: یک مشکل رو به رشد جهانی

با توجه به آنکه بسیاری از فعالیت های روزمره و تجاری امروزه از طریق اینترنت و فضای سایبر انجام می پذیرد، تهدید های سایبری نیز در حال افزایش می باشد، هدف این تهدیدات عمدتاً شهروندان، شرکتها و خدمات دولتی است. این در حالی است که اتحادیه اروپا برای پویایی اقتصاد خود شدیدا به زیر ساخت های اینترنت و فضای سایبر وابسته شده است و این تهدیدات می تواند در صورت عملی شدن برای این اتحادیه وضع فلج کننده ای را ایجاد نماید.در تحقیقاتی که انجام شده است، نشان داده شده که نتیجه ارتکاب جرائم سایبری بسیار پر هزینه بوده و پرداخت این هزینه ها برای یک دولت و ملت غیر قابل پذیرش است.در تحقیقات جهانی معلوم شده است که سالانه ۲۹۰ میلیارد یورو نتیجه خساراتی است که از طریق جرائم سایبری انجام می پذیرد و این رقم بیشتر از تجارت جهانی در کالاهایی چون ماری جوانا، کوکائین و یا هرونین است.

همکاری: پیوستن نیروهای پلیس اتحادیه اروپا برای مبارزه با جرائم سایبری

تحقیقات نشان داده است در آن واحد ممکن است کلاهبرداری های بسیاری از صدها نفر در اقصی نقاط جهان صورت پذیرد که مظنون ارتکاب جرائم ممکن است در هر نقطه از جهان مستقر باشد و برای انجام مبارزه با چنین عملیاتی با این عظمت بی تردید نیروهای پلیس ملی و محلی به تنهایی کفایت نمی کند. برای انجام یک عملیات موفق در جرائم سایبری که جرائمی بدون مرز می باشد یک اجماع جهانی لازم است، اجماعی که از ذی نفعان دولتی و خصوصی تشکیل یافته باشد. در اینجا است که تشکیل یک سازمان بزرگ برای مبارزه با جرائم سایبری لازم به نظر می رسد.
در حال حاضر یوروپل یا همان پلیس اتحادیه اروپا به عنوان یک مرکز تخصصی جهت هماهنگی برای اجرای قانون در خصوص مبارزه با جرائم سایبری این مهم را به عهده گرفته است این مرکز همکاری های مشترکی را با اتحادیه اروپا، کشور های خارج از اتحادیه اروپا، سازمانهای بین المللی، سازمانهای حاکمیتی اینترنت و ارائه دهندگان خدمات، شرکت های درگیر در امنیت و بخش های مالی، کارشناسان دانشگاهی و سازمانهای حمایتی مدنی را ایجاد نموده است.

مدیر یوروپل در این زمینه گفته است:
تاسیس مرکز رسیدگی به جرائم سایبری اروپا نقطه عطفی در مبارزه با اینگونه جرائم است. من خوشحال هستم که چنین مرکزی در پلیس اروپا تشکیل شده است، دیگر زمان آن فرا رسیده است که ماموران و مجریان قانون، یک قدم از تروریست ها و گروه های سازمان یافته جلوتر باشند. این مرکز خواهد توانست تا امنیت شهروندان، شرکتها و دولتها را در خصوص فعالیت های سایبری تامین و تضمین نماید. این مرکز با توجه و عنایت کشور های اتحادیه اروپا، دولتها، دانشگاه ها، شرکتها و متخصصین خواهد توانست به یک مرکز بین المللی مبارزه با جرائم سایبری تبدیل شود.

اعضای تشکیل دهنده این مرکز فعلا عبارتند از:

گروه ضربت مبارزه با جرائم اینترنتی اتحادیه اروپا
گروه مبارزه با سوء استفاده از کودکان 
آژانس امنیت شبکه و اطلاعات اروپا
گروه آموزش و پرورش مبارزه با جرم اروپا
پلیس کالج اروپا
واحد همکاری های قضایی اتحادیه اروپا
تیم واکنش اضطراری کامپیوتری اتجادیه اروپا
سازمان بین المللی پلیس جنایی
کمیسون اروپا
سرویس اقدام خارجی اروپا

برگرفته از سایت رسمی مرکز مبارزه با جرائم سایبری اروپا

پینوشت: 

از سوی دیگر با توجّه به تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی و لزوم تعیین ضابط قضایی برای این قانون و نیز مصوّبات کمیسیون افتای دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات، این پلیس در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ به دستور سردار فرماندهی محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل گردید.

100277_978اهداف تشکیل پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات
تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور، صیانت از هویّت دینی، ملّی و ارزش‌های انسانی جامعه در فتا، حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملّی در فضای تولید و تبادل اطّلاعات، حفظ زیرساخت‌های حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیک و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی از جمله فعّالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور صیانت از حاکمیت و اقتدار ملّی از جمله اهداف تشکیل پلیس فتاست.

ماهیت پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات
ماهیت اصلی پلیس فتا، عملیاتی است به این معنا که به صورت کاملاً تخصّصی و از طریق تجهیز به منابع ارزشمند نیروی انسانی، دانشی و تجهیزاتی با توان عملیاتی خوب، نسبت به تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات با رویکرد مقابله با جرایم از طریق پیش‌بینی، پیش‌گیری و کشف جرم اقدام می‌نماید.

وظایف و مأموریت‌های فضای تولید و تبادل اطّلاعات
ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعّالیّت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعه‌ی اطّلاعاتی، حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملّی، مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطّلاعات برای پیش‌گیری از تبدیل شدن این فضا به بستری برای انجام هماهنگی‌ها و عملیات‌ برای انجام و تحقّق فعّالیّت‌های غیرقانونی و ممانعت از تعرّض به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه در فتا از جمله‌ی وظایف و مأموریت‌های پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجاست.

ویژگی‌های پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات
پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجا دارای ویژگی‌های ممتاز و برجسته‌ای به شرح ذیل است. ویژگی‌هایی که نویدبخش امنیت و آرامش برای مردم در فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران است.
 چشم‌انداز پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجا
تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور با سازمانی فعّال، نوآورانه و به سوی پیشرفت، کارآمد، پویا، پاسخگو و قانونمند در راستای فراهم نمودن اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه و صیانت از حاکمیت و اقتدار ملّی و ارزش‌های اسلامی در افق ایران ۱۴۰۴ چشم‌انداز پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجاست.

برگرفته از سایت رسمی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

بدون دیدگاه برای معرفی مرکز مبارزه با جرائم سایبری اروپا (EC3)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیزده − 4 =